سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

نقاط قوت و ضعف دولت نهم

مصاحبه ,     نظر

نقاط قوت و ضعف دولت نهم

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به نقاط ضعف و قوت دولت نهم اظهار داشت: دولت نهم به شکل کاملا خرد عمل می‌کرد یعنی در اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها و عمل به آنها چهارچوب تئوریک نداشت و آنچه که انجام می‌شد تنها از نطق رئیس جمهور برآمده بود.
وی اضافه کرد: در دولت نهم متاسفانه شخص رئیس‌جمهور، وزیر بود و همواره در تمامی کارها شخص وی به جای وزرا مطرح بود و به‌جای آنها نقش آفرینی‌ می‌کرد که این علاوه بر اینکه به بسته شدن دولت منتهی می‌شد، چارچوب‌های فکری دولت را نیز می‌بست.
فیاض با اشاره به نقاط قوت دولت نهم نیز ادامه داد: در دولت نهم شاهد حضور منظم دولت در اکثر حوزه‌ها بودیم که اعضاء کابینه دولت به صورت منظم و تیمی و به شکل مهندسی عمل می‌کرد که این یکی از نکات قوت دولت نهم بود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حضور برخی‌ افراد از جمله رحیم مشائی در کابینه یکی از نقاط ضعف تیمی بودن کابینه است، اظهار داشت: عملکرد تیمی دولت نهم منجر شد تا برخی از افراد همانند وی در کابینه نهم حضور یابند.
وی سخنرانی‌ها و اظهار نظرهای شخص رئیس‌جمهور را برگرفته از ایدئولوژی و مبانی تئوریک استاد رحیم پور ازغدی خواند و خاطر نشان کرد: بعد از اتمام سخنرانی‌ها رئیس جمهور، متاسفانه چارچوبی برای احیای تئوری ‌های مطرح شده در دولت وجود نداشت.
فیاض با تاکید بر اینکه نفی غرب و دانشگاه غربی در دولت نهم مشهود بود، یادآور شد: متاسفانه با وجود نفی دانشگاه و جامعه غربی در دولت نهم، دانشگاه و جامعه اسلامی و حتی ایرانی در دولت نهم تعریف و به اثبات نرسیده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در دانشگاه‌های غربی و آمریکایی دانشگاه‌ها در خدمت کشورشان هستند اما متاسفانه دانشگاه‌های ایران حتی در خدمت کشور ایران نیستند که باید در این زمینه دولت دهم تصیمات جدی اتخاذ کند.
فیاض با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تعامل دولت و مجلس، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با تاکید بر تعامل دولت و مجلس خواستار خروج دولت از چارجوب بسته تئوریک بود اما این انتظار در دولت نهم محقق نشد که امیدواریم در دولت دهم محقق شود.
وی در پایان با اشاره به سفرهای استانی دولت نهم ابراز داشت: انجام منظم سفرهای استانی که به صورت تیمی و منظم انجام می‌شد، یکی از نقاط قوت دولت بود که به شکل تیمی انجام می‌شد.