سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

مدرنیزم اساس دولتهای گذشته

مدرنیزم اساس دولت‌های گذشته

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه احمدی‌‌نژاد سازمان برنامه را حذف کرد برای اینکه بتواند شاخص‌ها را مستقیما از بوم برداشت کند تصریح کرد: روایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از توسعه یک روایت آمریکایی بود.
ابراهیم فیاض در گفت و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سیاست‌گذاری در هر جامعه به عهده رهبران آن جامعه است اظهار داشت: در دوران کارگزاران و اصلاحات مدرنیزم اساس حرکت بود و تصور و بنا بر این بود که اگر بخواهیم پیشرفت کنیم و به توسعه برسیم باید غربی شویم.
وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خصوصا پس از انقلاب شاخص‌ها را از روایت آمریکایی توسعه می‌گرفت و اساس برنامه‌ریزی این بود که شاخص‌های اقتصادی و مالی که تخصیص منابع و اعتبارات را سازمان می‌داد از غرب گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد سازمان برنامه و بودجه را حذف کرد برای اینکه بتواند شاخص‌ها را مستقیما از بوم برداشت و استخراج کند تصریح کرد: به همین دلیل اختیار برنامه‌ریزی به استان‌ها داده شد و در رابطه با تخصیص منابع و بودجه نیز خود احمدی‌نژاد نظارت کرد و فرآیند آباد سازی را در کشور آغاز کرد.
فیاض افزود: اثر این فرآیند باعث شد که استان کردستان به گونه‌ای به آرامش رسید که امکان سفر مقام معظم رهبری که دست‌آوردهای جدی داشت به آنجا فراهم شد و اگر نبود فعالیت احمدی‌نژاد، چنین موفقیتی به وجود نمی‌آمد.
وی با تاکید بر اینکه شاخص‌ها از بوم برداشت می‌شد و هر استانداری آن را برای استان خودش تعیین می‌کرد افزود: باید در کشور بومی‌سازی نهادینه شود و اگر کسی در تهران نشسته و بگوید کل کشور باید مثل تهران ساخته شود، همین افتضاحی به وجود می‌آید که تا کنون در کشور ایجاد شده است.
این جامعه‌شناس افزود: هر شهری باید بنا به آب و هوا، محیط طبیعی، و دیگر مؤلفه‌های بومی خودش ساخته شود نه بر اساس شاخص‌هایی که تهران تعریف می‌کند که اغلب آن هم وارداتی است.
وی اضافه کرد: با ایجاد تک‌نگاری و مونوگرافی از سراسر کشور می‌توان تلاش کرد که به عنوان مثال فوتبال را در خوزستان، کشتی را در مازندران، تنیس را در گیلان، کریکت را در سیستان و... امثال آن را تقویت کرد و حتی این موضوع درک شود که مسأله ساده‌ای مثل فوتبال در آذربایجان، خوزستان،‌ بوشهر و مناطق دیگر به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود.
فیاض با بیان اینکه مردم از این حرکت دولت راضی‌اند و رفتار دولت را می‌پسندند اظهار داشت: در استان فارس دولت 8‌دهنه تونل را در عرض 1‌سال ایجاد کرده است و وضعیت فاجعه‌آمیز راه کازرون که در طول 50‌سال گذشته تلفات زیادی را موجب شد به همت دولت در عرض 6‌ماه با ایجاد تونل‌هایی اصلاح شد و راه به جای 4‌ساعت در 1‌ساعت پیموده می‌شود.
وی اضافه کرد: دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور بیشتر به نظارت در استان‌ها اختصاص داشت و دولت بر اجرای پروژه‌ها به دقت نظارت کرد.