سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

باید کتاب را معیار سینما قرار دهیم

باید کتاب را معیار سینما قرار دهیم

خبرگزاری فارس: ‌استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز سینما، رسانه‌ای تابع کتاب است، گفت: اگر ما می‌خواهیم دچار سکولار رسانه‌ای نشویم باید کتاب را معیار سینما قرار دهیم.‌

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نشست تخصصی بررسی مبانی و آسیب‌شناسی سینمای دینی به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
‌استاد دانشگاه تهران در این نشست اظهار داشت: کار سینمای دینی نشانه‌شناسی و بازنمود آن است که این سینما باید پس از سیر آفاقی به سیر انفسی و سپس حماسی و معنا برسد.
ابراهیم فیاض عنوان کرد: انفس و آفاق دو شاخه جغرافیا و تاریخ معنا می‌شوند که برای رسیدن به این سیر آفاقی و انفسی باید از تمثال‌های آنها استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: وهابیت از غرب‌گراترین فرقه‌ها هستند که انفس و آفاق را قبول ندارند.
وی با پرداختن به سینمای سایر ادیان عنوان کرد: سینمای یهود، سینمایی منفی و فلسفی بوده اما سینمای مسیحی سینمایی غیرواقعی و تاریخی است.
وی در ارتباط با سینمای بودایی نیز گفت: این سینما همان عرفان طبیعت‌گراست که آفاقی بوده و بیشتر به طبیعت می‌پردازد.
فیاض با بیان اینکه امروز سینما رسانه‌ای تابع کتاب است اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم دچار سکولار رسانه‌ای نشویم باید کتاب را معیار سینما قرار دهیم.
وی عنوان کرد: مهم این است که سینماگر با سیر و سلوک معنوی دریابد که عالم حقیقی تنها عالم طبیعی و بی‌جان نیست بلکه آنرا در عالم ملکوت باید یافت در اینجاست که از نظر او عالم محضر خداست و او این جهان را به واقع جلوه‌ای از اسماء، صفات الهی، رموز و نشانه‌های عالم بالا می‌بیند.
وی ادامه داد: پس درمی‌یابیم که نیازی نیست سینماگر فقط به متافیزیک بپردازد بلکه باید از سیر انفس به سیر آفاق برسد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: از همین مفاهیم روزمره است که انسان به مفاهیم عالی دست می‌یابد و عرفان همان مفاهیم روزمره است.

ایران آینده، به سوی الگویی مردمشناختی برای ابرقدرتی ایران

    نظر

 ایران آینده به سوی الگویی مردم‌شناختی برای ابرقدرتی ایران

چکیده/فهرست
سخن ناشر . 7 مقدمه .. 9 فصل اول مفهوم آینده‌نگری .. 13 فصل دوم مفهوم ابرقدرتی ...... 23 فصل سوم تاریخ شناسی ابرقدرتی ایران ...... 29 فصل چهارم جغرافیاشناسی ابرقدرتی ایران ... 37 فصل پنجم طرح ابرقدرتی ایران با توجه به مذهب .. 49 فصل ششم آموزش و ابرقدرتی ایران .... 59 فصل هفتم فلسفه ایران، مقدمه جهش ایرانی و ابرقدرتی آن . 67 فصل هشتم سیاستگذاری کلان معرفتی . 73 فصل نهم چارچوب سیاستگذاری فرهنگی برای ابرقدرتی ایران ........ 81 فصل دهم سیاستگذاری زبانی برای رسیدن به ابرقدرتی ........ 91 فصل یازدهم سیاستگذاری فناورانه ایران برای ابرقدرتی .... 99 فصل دوازدهم سیاستگذاری علوم انسانی در ایران ........ 107 فصل سیزدهم سیاستگذاری پزشکی ایران و ابرقدرتی ایران ...... 117 فصل چهاردهم سیاستگذاری رسانه‌ای در ایران برای رسیدن به ابرقدرتی ....... 123 فصل پانزدهم سیاستگذاری قومی ـ ارتباطی در ایران 131 نتیجه‌گیری .... 133


تاثیر وحدت حوزه و دانشگاه بر سیاستگذاریهای کلان جامعه

اخبار ,     نظر

سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌ موثر از وحدت حوزه و دانشگاه است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه باید حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز پژوهشی، آموزشی با هم متحد شوند، گفت: سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌ موثر از وحدت حوزه و دانشگاه است.
به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران که در جلسه هفتگی انصار حزب الله سخن می‌‌گفت، با اشاره به ساختار انقلاب فرهنگی در ایران اظهار داشت: متاسفانه بعضی‌ها همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که انقلاب فرهنگی مطرح شد خیلی خوب بحث را درک نکرده بودند و به قول خودشان خیلی قوی وارد صحنه شدند و حتی بعضی از آنها دانشگاه‌ها را بستند.
وی با اشاره به کسانی که انقلاب فرهنگی را درک نکرده بودند، افزود: به عبارتی دیگر تندروترین آنها امروز کندروترین آدم‌ها شدند و پس این معلوم می‌کند آن ساختار روشن نشده بود، یعنی همان ساختاری که انقلاب فرهنگی بر اساس آن رخ داد و امام به دنبال آن بود.
فیاض ادامه داد: چنین بود که گفتند باید به فکر اصلاح بیفتیم چرا که حالا دیگر انقلاب تمام شده است، پس باید اصلاح‌گرایی را دنبال کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به دوران اصلاحات نیز بیان داشت: مشکلی که هشت سال به نام اصلاح‌طلبی، وقت این مملکت را گرفت و الان خودشان هم می‌گویند که نمی‌دانیم اصلاحات چه بود و در روزنامه‌هایشان هم می‌نویسند که اصلاح‌طلبی تئوری و سروته نداشت.
وی در ادامه یادآور شد: بر همین اساس حالا باید روی چارچوب‌های تئوریک مورد نظر حضرت امام(ره) بحث کنیم که چه برنامه‌ای برای شکل‌دهی آینده ما دارد و باید تلاش کنیم که آن را به دست آوریم.
فیاض ابراز داشت: مصلحت‌گرایی که امام در تئوری خود مطرح کردند که حتی احکام اولیه فقهی بنا بر مصلحت بر اساس فتوای امام(ره) موقتا تعطیل می‌شود و کار حکومت این است که این مصلحت‌ها را به نفع مردم برگرداند.
استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اینکه امام می‌فرمود اگر پشتیبان ولایت فقیه باشد، مملکت آسیبی نمی‌بیند. در حوزه داخلی هم هرگز دچار استبداد نمی‌شوید؛ چون اصلا چارچوب تئوریک ولایت فقیه، استبدادپذیر نیست. چون مبنای آن مردم است پس چون ولایت فقیه مردم محور است با این ساختار فقهی، استبداد در آن جایی ندارد.
وی با اشاره سخن امام (ره) که در چارچوب انقلاب فرهنگی فرمودند دانشگاه را اسلامی کنید و بلافاصله اعلام می‌کنند دانشگاه را ایرانی کنید. چرا هم اسلامی هم ایرانی، چون این دو در واقع با یکدیگر در تضاد نیست و در اصل یکی هستند.
فیاض اظهار داشت: متاسفانه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی شاخصه دانشگاه‌ها را به گونه‌ای تعیین می‌کند که همان باز تولید غرب در ایران است.
وی اضافه کرد: این ضد انقلاب فرهنگی است بر همین اساس حوزه‌های علمیه هم همیشه با دانشگاه مشکل دارند، البته حوزه‌های علمیه مردم محورند، نه روشنفکرنمای غربگرا.
این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه با اشاره به لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکید کرد: حوزه و دانشگاه به عنوان دو سازمان معرفتی باید معنا تولید کنند و با وحدتشان معنا تبدیل به کنش و کنش و تبدیل به ساختار شوند.
فیاض با بیان اینکه با فرمایش و دستور نمی‌توانیم تئوری‌سازی کنیم، خاطر نشان کرد: کاری که ما در حوزه و دانشگاه باید انجام دهیم این است که این دو به عنوان دو مرکز پژوهشی، آموزشی با هم متحد شوند تا در جهت سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌مان حرکت کنند.


مصرف گرایی از کالا تا اندیشه(2)

    نظر

مصرف گرایی از کالا تا اندیشه(2)
انتخابات ریاست جمهوری را به صحنه رقابت تئوری پردازی ایرانی تبدیل کنیم

آفای دکتر ما شاهدیم که پس از نامگذاری امسال به اصلاح الگوی مصرف ، رییس جمهور با حضور در دانشگاه از دانشگاهیان می‌خواهد پرچمدار این حرکت باشند به نظر شما نقش دانشگاه در روند مصرف گرایی کشور چیست؟
ما مشکلمان تولید است. این است که مغزمان تولیدی نیست، احساساتمان تولیدی نیست، روان مان تولیدی نیست. اصلاً ما آدم‌های تولید نیستیم. یک آدم‌های به شدت مصرفی که دائم در حال مصرف هستیم. من آنم که رستم بود پهلوان. من آنم که مارکس گفت. من آنم که هگل گفت. من آنم که کانت گفت و افتخارات ما در دانشگاه این است که طرف می‌گوید من نماینده کانت هستم. مثل این که شرکت‌ها می‌نویسند ما نماینده انحصاری فلان کمپانی هستیم. اینها هم همین گونه هستند. الآن دانشگاه‌ها دقیقاً همان نمایندگی فکری غرب در ایران هستند و شما نمی‌دانید بچه‌ها در این دانشگاه‌ها چگونه از بین می‌روند و نابود می‌شوند ما از اولش اشتباه مسیر را انتخاب کرده‌ایم و الآن خود آموزش عالی بیشترین مصرف‌گرایی علمی و فکری را در کشور دارد ترویج می‌دهد.این که دانشگاه شما هشتاد سال، صد سال سابقه دارد ولی هنوز تولید علم نمی‌تواند بکند. حالا تولید هم که می‌گویند خیلی خنده‌آور است. علم شبه مصرفی یعنی ASI می‌شود نه این که تولید علم برای جامعه. با شاخص‌هایی که تعیین می‌کند برای استاد. نمی‌گوید این استاد نقشش در جامعه ایرانی چیست. مثلاً من الآن هر مقاله‌ای درباره مسائل روز در مطبوعات داشتم همه برای ارتقای ارزشی ندارد. فقط مقاله پژوهشی، کتاب و ISI موثر است.کتاب را 5 نمره می‌دهند، ISI را هشت نمره، می‌دهند. ISI هشت نمره است. خوب دانشگاه که مغز و نخبه و قتی مصرف‌گرا بشود این مصرف‌گرایی در تمام تار و پود جامعه تنیده ‌شده و پایین می‌آید. بعد آن موقع استاد موبایل زده می‌شود. می‌توانید تحقیق هم بکنید این اساتید که ISI نویس هستند ماشین‌هایشان را نگاه کنید و زندگی‌هایشان را نگاه کنید. خانه‌هایشان را نگاه کنید به شدت مصرف گرا هستند. در زندگی‌هایشان نمی‌شود این آدم تولیدی باشد بعد در زندگی‌اش مصرف گرا باشد.ادامه مطلب...

مصرف گرایی از کالا تا اندیشه(1)

مصرف گرایی از کالا تا اندیشه(1)
انتخابات ریاست جمهوری را به صحنه رقابت تئوری پردازی ایرانی تبدیل کنیم

گفتگو با دکتر ابراهیم فیاض، جامعه شناس و استاد دانشگاه امام صادق(ع) که به تازگی کتاب "ایران آینده به سوی الگوی مردم شناختی برای ابرقدرتی ایران" از وی منتشر شده است به عنوان یکی از نظریه پردازان خلاق اجتماعی همواره جالب و شنیدنی است .
 گفتگوی زیر حاصل یک نشست طولانی پیرامون علل مصرف گرایی در ایران است. گر چه ابتدای بحث ما از علل رشد مصرف گرایی در دو دهه اخیر آغاز می‌شود اما برای بررسی آن تا ورود مدرنیته به ایران و برپایی رنسانس در اروپا پیش می رود:
به نظر شما در پیشینه تاریخی‌ نظام اجتماعی ایران ما با این شکل و شیوه از مصرف‌گرایی مواجه بوده‌ایم ؟

برای بررسی هر پدیده اجتماعی درک الگوی باستانی‌اش اجتناب ناپذیر است. مصرف‌گرایی هم به عنوان یک کنش رفتاری و شاخص، مسبوق به معرفتی است که ریشه در  باستان‌شناسی ما دارد.این مصرف‌گرایی از یک عقلانیتی برخوردار است که به آن مشروعیت میبخشد. یعنی کسی که مصرف می‌کند نمی‌گوید که بی‌شعورم یا بی‌عقلم. اما یک نوع عقلانیتی در پس رفتار وی وجود دارد که باعث این رفتار می‌شود. شناخت این عقلانیت جز بررسی ریشه‌های تاریخی آن راه دیگری ندارد. باید برویم آن عقلانیت که آن را به وجود آورده مطالعه کنیم. به همین دلیل من سه سال قبل در یادداشتی که مجله پگاه حوزه آن را منتشر کرد، به عقلانیت مصرفی اشاره کردم. در آن یادداشت گفته بودم که ما یک عقلانیت داریم که به ما می‌گوید مصرف کن و آن را توجیه می‌کند و چارچوب‌های عقلانی برای آن درست کرده است.ادامه مطلب...

نشست جوانان، گروههای مرجع و روحانیت

اخبار ,     نظر

نشست جوانان، گروه‌های مرجع و روحانیت
ابراهیم فیاض: اگر سه نهاد آموزش ، مذهب و خانواده همگرا باشند جامعه در آرامش خواهد بود

یک عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت:‌ اگر سه نهاد آموزش ، مذهب و خانواده همگرا باشند جامعه در آرامش خواهد بود و اگر نباشند دچار بحران می‌شویم.
به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه ایسنا، دکتر ابراهیم فیاض در نشست تخصصی "جوانان، گروه‌های مرجع و روحانیت" که صبح یکشنبه از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: روحانیت یک سازمان دانشی و پژوهشی در کشور است. شاید هیچ نهادی تا این حد کتاب تولید نکند. از طرفی توجه خارجی‌ها به روحانیت قبل و بعد از انقلاب زیاد بوده. تاسیس دانشگاه تهران به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط روحانیت بوده و در واقع جایی نبوده که روحانیت نباشد.
وی افزود: در ایران جدید یعنی از صفویه تا کنون روحانیت مستقیم مرجعیت داشته و حتی قبل از صفویه رابط مردم و حکومت بوده؛ چنان که در آن زمان چهره مردمی نظام استبدادی و شاهنشاهی توسط روحانیت تبیین می‌شد. 
این عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، درباره موضوع "جوان سنجی"‌ در ایران نیز خاطرنشان کرد:‌ در ایران جوان‌سنجی کم کرده‌ایم. باید بحث کرد که آیا در ایران جوان داریم یا نداریم. کودکان ما در سن کودکی به جوانی می‌رسند و از طرفی جوانانمان کودک می‌مانند.
فیاض با اشاره به این‌که اگر سه نهاد آموزش ، مذهب و خانواده همگرا باشند جامعه در آرامش خواهد بود و اگر نباشند دچار بحران می‌شویم، افزود: ‌شاهد بحران نهاد خانواده در مقابل نهاد آموزش و مذهب بوده‌ایم.
وی هم‌چنین با بیان این‌که رسانه‌های جهانی نهاد خانواده را هدف قرار داده‌اند، اظهار کرد:‌ اکنون بطن ما بر نهاد خانواده قرار دارد که محوری‌ترین نهاد در ایران است.
وی در پایان گفت که کاری که اکنون روحانیت می‌تواند انجام دهد این است که به فقه عرفی خانواده‌محور برگردد.


کتاب جدید دکتر ابراهیم فیاض

اخبار ,     نظر

«ایران آینده به سوی الگویی مردم‌شناختی برای ابرقدرتی ایران» پژوهش و نگارش دکتر ابراهیم فیاض از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر و روانه بازار نشر شد.
این اثر به دنبال یافتن الگویی مردم‌شناختی برای آینده ایران و مسیر پیشرفت آن است تا شاید افقی را برای آینده‌نگری علوم اجتماعی ایران و مردم‌شناسی بگشاید و دانشجویان مردم‌شناسی را بر آن دارد دست همت بالا بزنند و مستقیم یا غیر مستقیم به این بحث بپردازند و برای رشد زندگی ایرانی‌ها، تلاش کنند.
دکتر فیاض در بخشی از مقدمه خود، درباره هدف از به‌وجود آمدن علم جامعه‌شناسی می‌نویسد: «مردم‌شناسی، علم مطالعه غیر غرب برای غربی‌ها بود و جامعه‌شناسی مطالعه غربی برای غربی‌ها. مردم‌شناسی برای غربی‌ها، مطالعه جامعه غربی با توجه به جامعه غیرغربی بود؛ به این معنا که برای فهم شیء به ضد آن پناه می‌بردند و سعی می‌کردند که جامعه غربی را با توجه به جامعه غیر غربی به عنوان مراحل تأخر تاریخی مطالعه کنند. فرض آنها این بود که جامعه غربی؛ پیشرفته و جوامع غیر غربی، عقب مانده هستند. در نتیجه، جامعه غیر غربی به عنوان جامعه ماقبل از غرب برای مطالعه غرب، استفاده می‌شد و فرض را بر این می‌گرفت که جوامع غربی متمدن و پیچیده، اما جوامع غیر غربی ساده هستند. برای تحلیل موضوع پیچیده می‌توان از موضوع ساده کمک گرفت و این امر به عهده مردم‌شناسی گذاشته شد. جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی را به عنوان ماده خام در نظر گرفت و برای تحلیل جامعه غربی بکار برد. این‌گونه می‌توان گفت که جامعه‌شناسی علم مسلط غربی‌ها بود که مردم‌شناسی را به خدمت گرفت.»
بر اساس مطالب کتاب، غرب‌گرایی در ایران، علم جامعه‌شناسی را در کشور و حوزه علوم اجتماعی حاکم و تلاش کرد با جامعه‌شناسی راه پیشرفت نوع غربی یعنی، تجدد، توسعه و جهانی شدن را به ایران تحمیل کند. همچنین مردم‌شناسی را به گوشه‌ای راند و آن را از انتقاع در علوم اجتماعی انداخت. گسترش وحشتناک جامعه‌شناسی در ایران و ایجاد رشته‌های متفاوت و نابودی مردم‌شناسی و کوچک بودن کمّی و کیفی گروه‌های آنها ناشی از غرب‌گرایی شدید ایرانی‌ها بود که در علوم اجتماعی رخ داد. به این ترتیب، انحراف از ایرانی بودن آغاز شد و مردم‌شناسی به عنوان علمی که باید به دنبال یافتن اشیای از کار افتاده و زندگی‌های رو به نابودی و جمع‌آوری اشیای یاد شده باشد، تعریف شد. هرچند، مردم‌شناسی به عنوان علم موزه‌ای و تزیینی مطرح شد، اما حکم نابودی و عدم مصرف آن نیز صادر شد.
به عقیده عضو هئیت علمی دانشگاه تهران، ایران یک کشور مردم‌شناختی است و نه جامعه‌شناختی، چرا که مردم آن، خانواده دوست و سنت‌محورند و تاریخ گسترده و جغرافیای بیکران دارد که جز با مردم‌شناسی قابل مطالعه نیست. وجود اقوام متفاوت در ایران و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان و عقاید متفاوت در ایران و باروری فرهنگ ایرانی در منطقه خاورمیانه، آسیا و اروپا، همه و همه مطالعه مردم‌شناسی ایران را می‌طلبد تا جامعه‌شناسی.
امام‌خمینی(ره)، رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، درباره نقش فرهنگ جوامع می‌فرماید: «بی‌شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساسا فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد و با انحراف فرهنگ، هرچند جامعه از بعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد، پوچ و میان تهی است. اگر فرهنگ جامعه‌ای وابسته و مرتزق از فرهنگ غرب باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می‌کند و بالاخره در آن مستهلک می‌شود و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست می‌دهد»
کتاب حاضر، از 15 فصل تشکیل شده که به مباحث مفهوم آینده‌نگری، مفهوم ابرقدرتی، تاریخ‌شناسی ابرقدرتی ایران، جغرافیاشناسی ابرقدرتی ایران، طرح ابرقدرتی ایران با توجه به مذهب، آموزش و ابرقدرتی ایران، فلسفه ایران مقدمه جهش ایرانی و ابرقدرتی آن، سیاستگذاری کلان معرفتی، چارچوب سیاستگذاری فرهنگی برای ابرقدرتی ایران، سیاستگذاری زبانی برای رسیدن به ابرقدرتی، سیاستگذاری فناورانه ایران برای ابرقدرتی، سیاستگذاری علوم انسانی در ایران، سیاستگذاری پزشکی ایران و ابرقدرتی ایران، سیاستگذاری رسانه‌ای در ایران برای رسیدن به ابرقدرتی و سیاستگذاری قومی ـ ارتباطی در ایران می‌پردازد.
نویسنده در انتهای این اثر، هدف از تدوین کتاب را چنین بیان می‌کند: «در این نوشته سعی شد راه‌حلی ارائه شود تا بتوان برای آینده‌نگری ایرانیان به الگویی مردم‌شناختی دست یافت که راه را برای ساختار دولتی و تصمیم‌گیری بگشاید. همچنین تلاش شده روشی برای ایرانی‌سازی در حوزه علوم اجتماعی و فعال شدن مردم‌شناسی ارائه شود که ایران گذشته، حال و آینده را که تاکنون از آن غافل بوده‌ایم، بشناساند که تاکنون تنها به مطالعات شرق‌شناسان اکتفا کرده‌ایم. این نوشته تنها اساس و آغاز مطالعات بعدی در خصوص رشته‌های علوم انسانی و حتی پزشکی است. محققان دیگر باید برای ادامه و تکمیل این مطالعات تلاش کنند.»
چاپ اول کتاب «ایران آینده به سوی الگویی مردم‌شناختی برای ابرقدرتی ایران» در شمارگان 1000 نسخه، 133 صفحه و بهای 30000 ریال راهی بازار نشر شد.